Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα
 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία
 

Οικονομική Οδήγηση

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Αυτό το άρθρο, ή ο τομέας του άρθρου, μπορεί να επεκταθεί ή να βελτιωθεί με κάποιο τρόπο ώστε να καλύπτεται το θέμα με πληρέστερο τρόπο. Βοηθήστε τη Βικιπαίδεια επεκτείνοντάς το!

Μετά τις αυξήσεις στην βενζίνη η ανάγκη για οικονομικότερη οδήγηση είναι μεγαλύτερη. Με απλούς τρόπους μπορούμε να μειώσουμε το κόστος σε καύσιμα αλλά και της συντήρησης του αυτοκινήτου. Η οικονομική οδήγηση εκτός από ασφαλέστερη είναι και φιλικότερη προς το περιβάλλον.

Πίνακας περιεχομένων

Ελαστικά


.
.

Τα ελαστικά πρέπει να φουσκώνονται όταν είναι κρύα στην ενδεδειγμένη πίεση από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου,αν και αρκετοί κατασκευαστές αναγράφουν την σωστή πίεση όταν αυτά είναι ζεστά. Η αυξομείωση της πίεσης είναι απαραίτητη όταν το φορτίο του αυτοκινήτου μεταβάλλεται. Η υπερβολική ή μικρότερη πίεση αυξάνει την φθορά τους, μειώνει το κράτημα τους, ταλαιπωρεί της αναρτήσεις, μειώνει τον χρόνο ζωής τους, αυξάνει την τριβή με το δρόμο και την κατανάλωση καυσίμου. Το συστηματικό "καβάλημα" των πεζοδρομιών καταστρέφει την μορφολογία του πέλματος και την ζυγοστάθμιση. Στην αγορά υπάρχουν τύποι ελαστικών που συμβάλουν στην μείωση της κατανάλωση καυσίμων . Ο μέσος χρόνος ζωής των ελαστικών είναι τρία χρόνια από την κατασκευή τους στο εργοστάσιο και όχι από την αγορά τους. Σε όλα τα ελαστικά αναγράφεται η εβδομάδα και το έτος κατασκευής τους. Όσο πιο φρέσκα είναι τα ελαστικά τόσο το καλύτερο. Κατά μέσο όρο τα ελαστικά μετά από 50.000 χιλιόμετρα χάνουν σταδιακά τις ιδιότητες του ακόμα και αν δεν φαίνονται ιδιαίτερα φθαρμένα. Το αλάτι που πέφτει στους χιονισμένους δρόμος και το αλάτι από την άμμο των παραλιών επιταχύνουν την φθορά του ελαστικού. Είναι απαραίτητο να πλένονται με γλυκό νερό σε όλες τις πλευρές τους το συντομότερο. Οι μεγάλες ταχύτητες πάνω από 120 χιλιόμετρα την ώρα εκτός από επικίνδυνες, καταστρέφουν και τα λάστιχα. Η μέγιστη διάρκεια ζωής των συνηθισμένων τύπων ελαστικών αφορά την χρήση τους σε σωστό οδόστρωμα και στα ανώτατα νόμιμα όρια ταχύτητας 100 έως 120 χιλιόμετρα την ώρα. Πολλά βουλκανιζατέρ προσφέρουν άζωτο. Τα ελαστικά εκτός από εξωτερικά φθείρονται και εσωτερικά λόγω των οξειδώσεων που προκαλεί το οξυγόνο. Το άζωτο χρησιμοποιείται κατά κόρων στα αγωνιστικά ελαστικά και πλέον είναι αρκετά προσιτό και στα συμβατικά. Τα μόρια του αζώτου είναι μεγαλύτερα από αυτά του οξυγόνου και η ρυθμός απώλειας αέρα από το ελαστικό είναι μικρότερος. Επίσης το άζωτο επηρεάζεται λιγότερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα στη θερμοκρασία και η πίεση αυξομειώνεται λιγότερο.

Πολλοί οδηγοί αλλάζουν ελαστικά τοποθετώντας μεγαλύτερα (συνήθως πιο φαρδιά), θέλοντας το όχημά τους να αποκτήσει καλύτερο κράτημα. Η ενέργεια αυτή όχι μόνο συμβάλλει δραματικά στην αύξηση της κατανάλωσης, αλλά μπορεί να αποβεί και ολέθρια για την ασφάλειά του οχήματος, καθώς αυξάνεται το αναρτώμενο βάρος και μεταβάλλεται ριζικά η συμπεριφορά του, ιδιαίτερα στις υψηλές ταχύτητες. Κατά συνέπεια, η όποια μετατροπή σε ελαστικά πρέπει να είναι εγκεκριμένη από τον κατασκευαστή του οχήματος.

Συντήρηση


.
.

Η συντήρηση του αυτοκινήτου πρέπει να γίνεται στα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή χιλιόμετρα. Πρέπει να μην χρησιμοποιούνται ανταλλακτικά - απομιμήσεις (κν. "μαϊμού"), γιατί επιβαρύνουν το αυτοκίνητο με επιπλέον βάρος, είναι μειωμένης απόδοσης και, εκτός από την αύξηση της κατανάλωσης, οδηγούν σε βλάβες πολλαπλάσιες της διαφοράς τιμής τους. Τα λάδια πρέπει να αλλάζονται κάθε έξι έως δώδεκα μήνες ανάλογα με τον τύπο τους και ανεξαρτήτως των χιλιομέτρων που διανύθηκαν από την προηγούμενη αλλαγή. Καλό είναι να μην παραλείπεται και η αλλαγή του φίλτρου λαδιού με κάθε αλλαγή λαδιών. Κάθε χρόνο είναι απαραίτητο το σέρβις ακόμα και αν δεν έχουν συμπληρωθεί τα χιλιόμετρα. Ένα τυπικό φθηνό σέρβις βοήθα στην διατήρηση της απόδοσης, ασφάλειας ,οικονομίας και αποτρέπει την εμφάνιση πολυέξοδων ζημιών.

Σε κάθε περίπτωση, για τη σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου, είναι απαραίτητο να τηρούνται κατά γράμμα οι οδηγίες του κατασκευαστή του. Στην οικονομική (αλλά και ασφαλέστερη) οδήγηση δεν συμβάλλουν οι όποιες μετατροπές (σε ελαστικά, αμορτισέρ και άλλα μηχανικά μέρη), εκτός αν γίνουν από συνεργείο εξουσιοδοτημένο για αυτές από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου ή από τον ίδιο τον κατασκευαστή.

Σχάρα


.
.

Στην σχάρα της οροφής πρέπει να αποφεύγονται τα μεγάλα φορτία. Πάνω από 100 κιλά επηρεάζουν την ευστάθεια, την αεροδυναμική και αυξάνουν την κατανάλωση.

Ηλεκτρικά


.
.

Τα συστήματα ήχου μεγάλης ισχύος, τα έξτρα φώτα, και ο κλιματισμός ιδιαίτερα το καλοκαίρι επιβαρύνουν την κατανάλωση.

Τρόπος οδήγησης

.
.

Οι υπερβολικές επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις είναι σπατάλη καυσίμων. Μία ήρεμη οδήγηση κρατώντας μεγάλες αποστάσεις ασφαλείας είναι οικονομικότερη, ασφαλέστερη, πιο άνετη και αυξάνει την διάρκεια ζωής του κινητήρα των ελαστικών και των αμορτισέρ. Η βέλτιστη σχέση απόδοσης με κατανάλωση των κινητήρων κυμαίνεται ανάμεσα στις 2000 με 3000 στροφές το λεπτό. Πάνω ή κάτω από αυτά τα όρια έχουμε σπατάλη καυσίμων. Η μεγαλύτερη δυνατή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων είναι και η οικονομικότερη. Στα μποτιλιαρίσματα τα απότομα ξεκινήματα και σταματήματα δεν ωφελούν σε χρόνο ούτε και στην κατανάλωση. Τα απότομα φρεναρίσματα μετά από υψηλές ταχύτητες επιταχύνουν την φθορά στα τακάκια των φρένων και στις δισκόπλακες.

Μεγάλα Οχήματα

Πίσω από μεγάλα οχήματα (π.χ. Τριαξονικά , νταλίκες , φορτηγά , βυτιοφόρα κ.τ.λ.) δημιουργείται ένα κενό αέρος. Αυτό είναι πρακτικά αντιληπτό από την ελάττωση του θορύβου που παρατηρείται στο αυτοκίνητο όταν αυτό κινείται σε πολύ μικρή απόσταση , πίσω από το μεγάλο. Η τακτική αυτή ελαττώνει δραστικά την κατανάλωση καυσίμου αν και είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη λόγω της μικρής απόστασης ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Όταν κινούμαστε στην σωστή απόσταση ασφαλείας πίσω από μεγάλο όχημα , δεν έχουμε μείωση κατανάλωσης αλλά αύξηση. Τα μεγάλα οχήματα δημιουργούν στροβιλισμούς του αέρα οι οποίοι επηρεάζουν αρνητικά την αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Καλό είναι η αποφυγή της παραμονής πίσω από μεγάλα οχήματα για μεγάλη χρονική διάρκεια.

Εκκίνηση


Στα σύγχρονα αυτοκίνητα το ζέσταμα του κινητήρα εν στάσει το χειμώνα δεν ωφελεί και απλά αποτελεί σπατάλη καυσίμων. Ο κινητήρας, τα ελαστικά,τα αμορτισέρ και το κιβώτιο ταχυτήτων γίνονται αποδοτικά όταν έχουν αποκτήσει τη θερμοκρασία λειτουργίας τους, όπως την έχει καθορίσει ο κατασκευαστής. Αυτή επιτυγχάνεται μετά από τουλάχιστον πέντε λεπτά αργής και προσεχτικής οδήγησης.

Μεμβράνες


Οι ηλιακές μεμβράνες στα παράθυρα του αυτοκινήτου αντανακλούν την ηλιακή ακτινοβολία το καλοκαίρι και κάνουν την χρήση του κλιματισμού οικονομικότερη.

Πόρτμπαγκάζ


Περιττά βάρη στο πορτμπαγκάζ αυξάνουν την κατανάλωση.

Βενζίνη


.
.

Η σούπερ αμόλυβδη δεν συμφέρει όταν ο κινητήρας δεν είναι σχεδιασμένος να λειτουργεί αποκλειστικά με αυτήν. Αντίθετα η απλή αμόλυβδη είναι πολύ πιο συμφέρουσα , ιδιαίτερα για μετακινήσεις στην πόλη. Το πρόσθετα βενζίνης και λαδιού μπορεί να είναι επιζήμια όταν δεν είναι εγκεκριμένα για τον συγκεκριμένο τύπο του εκάστοτε κινητήρα. Η βενζίνη στα βενζινάδικα μετριέται με τον όγκο και όχι με το βάρος. Στον παγετό η βενζίνη είναι πιο πυκνή άρα πιο συμφέρουσα από ότι στον καύσωνα. Στην πράξη συμφέρει το συστηματικό γέμισμα του ρεζερβουάρ τις πρωινές ώρες που ή θερμοκρασία είναι αισθητά μικρότερη.

Καθαριότητα


Ένα πολύ βρώμικο αυτοκίνητο έχει μειωμένη αεροδυναμική και συνεπώς αυξημένη κατανάλωση στις μεγάλες ταχύτητες.

Κλιματισμός


Το καλοκαίρι στις μεγάλες ταχύτητες συμφέρει περισσότερο η οδήγηση με κλιματισμό παρά με ανοικτά παράθυρα. Τα ανοικτά παράθυρα λειτουργούν σαν "αλεξίπτωτα" που υποχρεώνουν τον οδηγό να πατά περισσότερο γκάζι. Ο κλιματισμός είναι αποδοτικότερος στις μεγάλες ταχύτητες

Καταλύτες


Ο καταλύτης, όταν φθάσει στο τέλος της ζωής του, αν δεν αλλαχθεί, εκτός από το ότι είναι καρκινογόνος ανεβάζει επίσης σημαντικά την κατανάλωση και επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις του αυτοκινήτου.

Αντίστοιχα άρθρα και πηγές από την αγγλική, γερμανική, γαλλική και ισπανική wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Defensive_driving

http://en.wikipedia.org/wiki/Car_accident

http://en.wikipedia.org/wiki/Unsafe_at_Any_Speed

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_safety

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_sport_utility_vehicles

http://en.wikibooks.org/wiki/How_to_reduce_energy_usage

http://de.wikipedia.org/wiki/Defensives_Fahren

Αντίστοιχο άρθρο με το παρόν στην γερμανική wikipedia , με πολλές περισσότερες λεπτομέρειες

http://de.wikipedia.org/wiki/Energiesparende_Fahrweise

http://fr.wikipedia.org/wiki/Entretien_de_l'automobile

http://fr.wikipedia.org/wiki/Climatisation_de_véhicule_automobile

http://fr.wikipedia.org/wiki/Étiquette-énergie

Εξαιρετικό άρθρο της ισπανικής wikipedia σχετικά με την ασφάλεια και οικονομία του αυτοκινήτου

http://es.wikipedia.org/wiki/Seguridad_automovilística

http://es.wikipedia.org/wiki/Vehículo_híbrido

Σύνδεσμοι / Πηγές

http://el.wikibooks.org/wiki/Οικονομική_Οδήγηση

http://money.howstuffworks.com/how-to-drive-economically.htm

http://www.servitoros.gr/misc_news/view.php/771/

http://www.ecodriving.gr/ofeli.html

http://www.autotriti.gr/news/preview_news.asp?category_id=75&NEWS_DATA_ID=66444

http://www.campagnesetenvironnement.fr/limiter-la-consommation-du-materiel-en-carburant-1112.html

http://www.treatise.eu.com/UserFiles/Conduite%20economique.pdf

http://www.touring.be/fr/vie-quotidienne/vehicule/entretien-bon-usage/articles/conduire-economique/index.asp?P=27

http://www.innenministerium.baden-wuerttemberg.de/de/Energiesparen_beim_Fahren/96453.html

http://www.sk-8.de/energie/eneBenzinsparenPkw.php

http://www.physorg.com/news114713513.html