Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:    greece   -   greece hotels   -   ειδησεις   -   greece news   -   ταβλι στο internet   -   livescore   -   νέα
 easypedia

Easypedia.gr
Ελλάδα
Αρχαία Ελλάδα
Ελληνες
Πρωθυπουργοί
Οικονομία
Γεωγραφία
Ιστορία
Γλώσσα
Πληθυσμός
Μυθολογία
Πολιτισμός & Τέχνες
Ζωγραφική
Θέατρο
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Μουσική
Αρχιτεκτονική
Γλυπτική
Αθλητισμός
Μυθολογία
Θρησκεία
Θετικές & Φυσικές Επιστήμες
Ανθρωπολογία
Αστρονομία
Βιολογία
Γεωλογία
Επιστήμη υπολογιστών
Μαθηματικά
Τεχνολογία
Φυσική
Χημεία
Ιατρική
Φιλοσοφία & Κοινωνικ. Επιστήμες
Αρχαιολογία
Γλωσσολογία
Οικονομικά
Φιλοσοφία
Ψυχολογία
Γεωγραφία
Ασία
Αφρική
Ευρώπη
Πόλεις
Χώρες
Θάλασσες
Ιστορία
Ελληνική Ιστορία
Αρχαία Ιστορία
Βυζάντιο
Ευρωπαϊκή Ιστορία
Πόλεμοι
Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία
Σύγχρονη Ιστορία
 

Τιμή

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ως προς τις Κοινωνικές σχέσεις

Τιμή ονομάζουμε την απόδοση αξίας σε κάποιο πρόσωπο ή αντικείμενο. Αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους, όπως ο ευφημισμός, η προσκύνηση, η προαγωγή, η εξύμνηση, το φίλημα, το χειροκρότημα, ο σεβασμός, η αγάπη προς αυτό, κλπ.


Ως προς την οικονομία

Τιμή ενός προϊόντος, είναι η χρηματική αξία που προσδιορίζεται γι' αυτό.

Η τιμη ενος προϊοντος σε ενα κεφαλαιοκρατικο συστημα, ειναι ενα δειγμα της σχετικης σπανιοτητας του. Η σχετικη σπανιοτητα, αντιθετα με την απολυτη, καθοριζεται απο την προσφορα και την ζητηση του προιοντος σε μια αγορα.

Το πως ακριβως σχηματιζονται οι τιμες ειναι μια πολυ παλια ερωτηση στα οικονομικα.

Η θεωρια γενικης ισορροπιας, προσπαθει να απαντησει το ερωτημα με την βοηθεια του Βαλρασιανουν δημοπρατη (ονομασμενο κατα τον Λεοντα Βαλρας/Leon Walras). Ο δημοπρατης ρωταει τους παικτες στην αγορα για την προσφορα και την ζητηση τους και βρισκει την τιμη οπου η προσφορα ειναι ιση με την ζητηση. Κατω απο ορισμενες προϋποθεσεις, μπορουμε να αποδειξουμε οτι υπαρχει μια τιμη που "καθαριζει" τις αγορες. Ειναι σαφες οτι ο δημοπρατης ειναι ενα θεωρητικο κατασκευασμα, αλλα εξηγει αρκετα καλα την πραξη σε πολλες αγορες και χρησιμοποιειται πολυ στην νεοκλασσικη θεωρια.

Πιο προσφατες εξελιξεις στα οικονομικα, ειναι η χρηση της θεωριας παιγνιου, για την μελετη της δομης των αγορων και την πιο ακριβη αναλυση του μηχανισμου των τιμων.


Είδη τιμών

Η Οικονομική Επιστήμη διακρίνει τις τιμές των προϊόντων σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την ταξινόμησή τους. Έτσι έχουμε τις εξής κατηγορίες:


  • Ανάλογα με τον τρόπο σχηματισμού τους:
  1. Αγοραίες τιμές ή τιμές αγοράς: οι τιμές που σχηματίζονται ελεύθερα στην αγορά.
  2. Διοικητικές τιμές: οι τιμές που καθορίζονται από κάποιο διοικητικό, κρατικό ή ιδιωτικό, όργανο.


  • Ανάλογα με το στάδιο εμπορίας στο οποίο σχηματίζονται:
  1. Γεωργικές ή χωρικές τιμές: οι τιμές που απολαμβάνουν οι γεωργοί για τα αγροτικά τους προϊόντα.
  2. Βιομηχανικές τιμές: οι τιμές στις οποίες πωλούνται τα μεταποιημένα αγροτικά προϊόντα.
  3. Χονδρικές τιμές: οι τιμές στις οποίες πωλούνται τα προϊόντα στα διάφορα καταστήματα λιανικής πώλησης.
  4. Λιανικές τιμές: οι τιμές στις οποίες πωλούνται τα γεωργικά προϊόντα στους καταναλωτές.
  5. Εξαγωγικές τιμές: οι τιμές στις οποίες πωλούνται τα αγροτικά προϊόντα μιας χώρας στο εξωτερικό.
  6. Εισαγωγικές τιμές: οι τιμές με τις οποίες εισάγονται σε μια χώρα προϊόντα άλλων χωρών.


  • Ανάλογα με το ύψος στο οποίο το κράτος τις καθορίζει:
  1. Κατώτατες τιμές ή τιμές ασφάλειας: οι ελάχιστες τιμές κάτω από τις οποίες απαγορεύονται αγοροπωλησίες προϊόντων.
  2. Ανώτατες τιμές: οι μέγιστες τιμές πάνω από τις οποίες απαγορεύεται η αγοραπωλησία προϊόντων.
  3. Σταθερές τιμές: οι τιμές στις οποίες πρέπει να γίνει η αγοραπωλησία των προϊόντων.


  • Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) οι τιμές διακρίνονται ανάλογα με το ύψος στο οποίο διαμορφώνονται και τους σκοπούς που επιδιώκουν:
  1. Τιμές προσανατολισμού ή ενδεικτικές τιμές: οι τιμές τις οποίες επιθυμεί η Ε.Ε. να επιτύχουν οι γεωργοί στα κράτη-μέλη.
  2. Τιμές αναγωγής: οι τιμές σύμφωνα με τις οποίες συγκρίνονται οι τιμές των εισαγόμενων προϊόντων για να προετοιμαστεί ο μηχανισμός των αντισταθμιστικών εισφορών.
  3. Τιμές εισόδου: οι κατώτατες τιμές εισαγωγής προϊόντων από τρίτες χώρες μέσα στην Ε.Ε.
  4. Τιμές παρέμβασης: οι τιμές στις οποίες οι αρμόδιοι οργανισμοί των κρατών-μελών της Ε.Ε. παρεμβαίνουν στην αγορά του προϊόντος.